Svar: Begyndt at lukke munden
13. december 2020
Alder:
9 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter lige nu :)
Der er ingen tvivl om, at alder, udvikling, separationsfasen, tandfrembrud og ømme gummer - alt sammen påvirker jeres datters spiselyst, og det lyder helt normalt og alderssvarende, det du fortæller :)
Hendes appetit kan sagtens variere, så hun nogle dage spiser mere og andre dage spiser mindre. Der skal dog ikke være dage, hvor hun slet ikke spiser, og det er også vigtigt, at hun stadig tager på. Selvom vægten godt kan stå lidt mere stille, fordi hun er begyndt at kravle, rejse sig ved møblerne og også viser tegn på nu at ville gå mere omkring på egen hånd, og hun derfor bruger mere energi - så er det vigtigt, at hun stadig tager på og vigtigt, at hun ikke taber sig.
Det er også vigtigt at anerkende hendes selvstændighed og egen vilje, og når børn lukker munden for skeen, så er det ofte ikke udtryk for, at de ikke kan lide maden, men derimod udtryk for, at hun gerne vil spise selv. Det er derfor vigtigt, at du giver hende mad i stykker - både små hapsere, som hun kan spise med fingrene og øve pincetgreb og også kan øve sig i at spise med gaffel, ligesom hun også skal have større stykker mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, gnaske sig igennem. Og også stadig skal suppleres med lidt på en ske....
Du spørger, om I bare skal gå ud fra, at hun spiser, hvad hun har behov for, når hun tager fint på? Og ja til dels... Det er dog vigtigt, at hun følger sin kurve og som sagt vigtigt, at hun ikke taber sig. Hun har stadig brug for mange små måltider dagen igennem, og det er netop vigtigt at give hende lidt og tit, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste.
Det er også vigtigt, at du tilbyder hende en variation af fødevarer, så hun får forskellige grødtyper, brødtyper, spiser en varieret mængde grøntsager, får både kød og fisk, kartofler, ris, pasta, ost, æg.. Jo mere variation, jo bedre. Både for at sikre hende så mange forskellige næringstoffer som muligt, men også fordi det forebygger kræsenhed senere hen, at hun nu spiser så varieret som muligt.
Hendes mælkeindtag skal også holdes på en mængde, som levner plads til den rigtig mad, og du skal passe på ikke at give hende for meget mælk. Nogle gange, når børn lukker munden for skeen eller i denne alder er lidt småtspisende, så kan vi godt have lidt tendens til at tænke "så får hun ekstra mælk, for så for hun jo noget", og det kan også være rigtigt, men dog ikke så meget, at det fjerner pladsen til den rigtig mad. Pas derfor på med ikke at skrue mælkemængden i flaskerne op eller begynde at give en ekstra flaske. De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet - ofte ligger de godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Resten af døgnet skal hun ikke tilbydes mælk...
Og så skal du også stadig energiberige hendes mad, så der skal stadig bruges mme og fedstof i grød og mos, og det er vigtigt, at du også husker fedtstof på brød, når hun får brødhapsere, ligesom hun også gerne må få lidt smørsovs eller lignende på sine grøntsager om aftenen, hvor udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad.
Så ja, du skal et eller andet sted gå ud fra, at når hun vokser, trives, udvikler sig og generelt virker til at have det godt, så får hun, hvad hun har behov for. Men du skal samtidig naturligt sikre hende en varieret kost og forsøge at skabe en dagsplan, som giver hende de måltider i løbet af dagen, som hun naturligt vil have behov for nu.
Og med hensyn til om du skal bekymre dig om hendes manglende appetit og madindtag, så nej umiddelbart ikke, fordi hun jo trives. MEN, du skal samtidig holde øje med hende.
Du nævner, at hun vejer 9.4 kg, hvilket du skriver, er det "hun skal veje, når hun bliver 1 år" - jeg går ud fra, at du tænker sådan, fordi hun vejede 3150 da hun blev født, og tommelfingerreglen er, at hun tredobler sin vægt inden for det første år - og det er også rigtigt, men det er dog vigtigt, at hun følger sin egen kurve, og den kan godt ligge anderledes end hendes udgangspunkt/hendes fødselsvægt... :) Så længe hun holder sin kurve, tager på, vokser og trives, så behøver du ikke bekymre dig, men hvis hun ikke indtager mad nok, og det begynder at kunne ses på hendes almene velbefindende og på hendes vækstkurve, så skal du naturligvis tale med jeres læge omkring det.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Mon ikke hun vil nyde julemaden i år ;)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske