Svar: Begyndt at lukke munden

13. december 2020

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af din datter lige nu :)

Der er ingen tvivl om, at alder, udvikling, separationsfasen, tandfrembrud og ømme gummer - alt sammen påvirker jeres datters spiselyst, og det lyder helt normalt og alderssvarende, det du fortæller :)

Hendes appetit kan sagtens variere, så hun nogle dage spiser mere og andre dage spiser mindre. Der skal dog ikke være dage, hvor hun slet ikke spiser, og det er også vigtigt, at hun stadig tager på. Selvom vægten godt kan stå lidt mere stille, fordi hun er begyndt at kravle, rejse sig ved møblerne og også viser tegn på nu at ville gå mere omkring på egen hånd, og hun derfor bruger mere energi - så er det vigtigt, at hun stadig tager på og vigtigt, at hun ikke taber sig.

Det er også vigtigt at anerkende hendes selvstændighed og egen vilje, og når børn lukker munden for skeen, så er det ofte ikke udtryk for, at de ikke kan lide maden, men derimod udtryk for, at hun gerne vil spise selv. Det er derfor vigtigt, at du giver hende mad i stykker - både små hapsere, som hun kan spise med fingrene og øve pincetgreb og også kan øve sig i at spise med gaffel, ligesom hun også skal have større stykker mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på, opbløde med spyt, gnaske sig igennem. Og også stadig skal suppleres med lidt på en ske....

Du spørger, om I bare skal gå ud fra, at hun spiser, hvad hun har behov for, når hun tager fint på? Og ja til dels... Det er dog vigtigt, at hun følger sin kurve og som sagt vigtigt, at hun ikke taber sig. Hun har stadig brug for mange små måltider dagen igennem, og det er netop vigtigt at give hende lidt og tit, så hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så spiser hun forhåbentlig lidt mere til det næste.

Det er også vigtigt, at du tilbyder hende en variation af fødevarer, så hun får forskellige grødtyper, brødtyper, spiser en varieret mængde grøntsager, får både kød og fisk, kartofler, ris, pasta, ost, æg.. Jo mere variation, jo bedre. Både for at sikre hende så mange forskellige næringstoffer som muligt, men også fordi det forebygger kræsenhed senere hen, at hun nu spiser så varieret som muligt.

Hendes mælkeindtag skal også holdes på en mængde, som levner plads til den rigtig mad, og du skal passe på ...

Annonce

... ikke at give hende for meget mælk. Nogle gange, når børn lukker munden for skeen eller i denne alder er lidt småtspisende, så kan vi godt have lidt tendens til at tænke "så får hun ekstra mælk, for så for hun jo noget", og det kan også være rigtigt, men dog ikke så meget, at det fjerner pladsen til den rigtig mad. Pas derfor på med ikke at skrue mælkemængden i flaskerne op eller begynde at give en ekstra flaske. De fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet - ofte ligger de godt placeret før middagslur, aften og sen aften. Resten af døgnet skal hun ikke tilbydes mælk...

Og så skal du også stadig energiberige hendes mad, så der skal stadig bruges mme og fedstof i grød og mos, og det er vigtigt, at du også husker fedtstof på brød, når hun får brødhapsere, ligesom hun også gerne må få lidt smørsovs eller lignende på sine grøntsager om aftenen, hvor udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad.

Så ja, du skal et eller andet sted gå ud fra, at når hun vokser, trives, udvikler sig og generelt virker til at have det godt, så får hun, hvad hun har behov for. Men du skal samtidig naturligt sikre hende en varieret kost og forsøge at skabe en dagsplan, som giver hende de måltider i løbet af dagen, som hun naturligt vil have behov for nu.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Og med hensyn til om du skal bekymre dig om hendes manglende appetit og madindtag, så nej umiddelbart ikke, fordi hun jo trives. MEN, du skal samtidig holde øje med hende.
Du nævner, at hun vejer 9.4 kg, hvilket du skriver, er det "hun skal veje, når hun bliver 1 år" - jeg går ud fra, at du tænker sådan, fordi hun vejede 3150 da hun blev født, og tommelfingerreglen er, at hun tredobler sin vægt inden for det første år - og det er også rigtigt, men det er dog vigtigt, at hun følger sin egen kurve, og den kan godt ligge anderledes end hendes udgangspunkt/hendes fødselsvægt... :) Så længe hun holder sin kurve, tager på, vokser og trives, så behøver du ikke bekymre dig, men hvis hun ikke indtager mad nok, og det begynder at kunne ses på hendes almene velbefindende og på hendes vækstkurve, så skal du naturligvis tale med jeres læge omkring det.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)

Mon ikke hun vil nyde julemaden i år ;)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien